DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 16.02.2018 12:08:20 

Letka Jehnědí

 

 

RARITY NA LETIŠTI .

 Další zvláštností na letišti je letoun Antoinette.

 Pár historických fotografií :

       

        

Technická data


Jednomístný jednoplošník
První let                      9.10.1908
Země původu              Francie
Výrobce                      Antoinette
Členů posádky                  1
Pohon                         řadový pístový motor Antoinette
Rozpětí                        12,80 m
Délka                           11,50 m
Výška                            3 m
Nosná plocha               50 m2
Max.vzletová hmotn.     520 kg
Max.rychlost                70 km/h


Tabulka platí pro Antoinette 1909

  A tak vypadá stavba dalšího stroje Antoinette

        


Na letišti v prostorách hangáru je připravována replika  letadla CAMEL

 ( hlavní konstruktér Sidney Camm. Společnost Hawker vznikla z podniku Sopwith, který za 1. sv. války vyráběl jedny z nejlepších letadel(Sopwith camel). Jelikož jeho jednoplošník neodpovídal specifikaci ministerstva letectví F.7/30, začal ho Camm konstruovat jako soukromý podnik. V době kdy min. vydalo vylepšenou specifikaci ohledně výzbroje byl Cammův letoun připraven k prvnímu letu. Ale díky specifikaci bylo nutné postavit nová křídla a byl vyzkoušen první dvojplošník . V r. 1936 vykonal Hawker Hurricane svůj první let. Díky jeho konstrukci, které na rozdíl od celokovových letadel neublížila ani kanónová střela,mohl být rychle opravován i na letištích, což znamenalo,
že na letištích bylo těchto letounů vždy dost.)

         

        

   

 

 

  Ráda bych vám také ukázala pár fotografií , na letišti nejen, že je skoro letuschopný Camel, ale začíná stavba Bleriota . 

Letoun Kašpar systému Blériot je vyztužený jednosedadlový jednomotorový jednoplošník s klasickými ocasními plochami a podvozkem s ostruhou. Trup je dřevěné (jasan a topol) příhradové konstrukce, vyztužený dráty a potažený v přední části plátnem. Křídlo je dvoudílné s dřevěnou kostrou, má dva hlavní a tři pomocné nosníky, celek je potažen plátnem.  Tříkolový podvozek typu Blériot je odpružen kaučukovými lany.
Letoun byl v době svého rekordního letu opatřen čtyřdobým čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem o výkonu 51 kW, výrobkem firmy Austro-Daimler. Motor pohání dřevěnou vrtuli Chauvièrova typu o průměru 2110 mm, jejíž konce jsou bandážovány plátnem.
Výkony nebyly nikdy měřeny dnes obvyklým způsobem. Na základě historických pramenů a hodnot, které se takto zachovaly, lze odhadnout rychlost na 90 – 100 km/hod, dolet asi 150 km, dostup více než 1000 m.
 
 
Aderův stroj s netopýřím tvarem křídla.
    Britský denník Daily Mail potřeboval zvednout prodej svých novin, a tak nabídl finanční odměnu prvnímu odvážlivci, který na letounu těžším než vzduch překoná kanál La Manche. Letectví bylo teprve v plenkách a jednalo se tedy o mimořádně nebezpečný a riskantní podnik. Kanál byl častokráte hrozbou pro samotné námořní lodě, natož pak pro křehký létající stroj se špatnými manévrovacími schopnostmi, velkou citlivostí na vítr a mizivým výkonem motoru. Počasí nad Kanálem bývalo vždy nevyzpytatelné. Například na jaře a na podzim je průliv zmítán prudkými jihozápadními bouřemi. Blériot však v překonání Kanálu viděl skvělou příležitost, jak vylepšit svoji finanční situaci. Blériot No. XI byl sice jeho prvním, skutečně letu schopným strojem, ale měl zásadní slabinu. Motor nikdy bez problému neběžel více jak 20 minut. Pak se vždy přehřál a zadřel. To na přelet Kanálu nestačilo. Navíc se na přelet v té době chystal i odvážný Angličan Hubert Latham, žijící ve Francii a ruský aristokrat s francouzskými kořeny Charles de Lambert. Blériot měl tedy i zuřivou konkurenci.
 

 
Blériot No. XI

 

  Tak vypadá historie a teď součastnost :